söndag 8 juli 2012

Skolans nya uppdrag

För 15 år sedan hade de skolor och kommuner som var lite försigkomna tagit ett ordentligt ansvar för att digitalisera sina elevers vardag. Relativt få elever hade då utrustning som matchade skolornas och lärarna kunde inte räkna med att alla elever hade dator eller internet hemma. Det blev därför viktigt att skolan erbjöd alla barn utbildning i grundläggande IT-hantering. I många fall innebar det i praktiken att sköta ett ordbehandlingsprogram. Ett problem var då att de elever som hade dator hemma och kanske hade vuxit upp med DOS-kommandon och HTML-programmering var ljusår före sina kamrater som inte hade dator hemma och fick kämpa för att åstadkomma en ny mapp eller klara att dubbelklicka. Vilka uppgifter man än tänkte ut i Word var det antingen för svårt för en del eller för lätt för andra. Att integrera datorhantering i undervisningen var ofta inte aktuellt på grund av brist på utrustning, kunskaper eller fantasi. Idag är situationen annorlunda, på Ekerö där jag jobbar har alla elever tillgång till dator och internet. På högstadiet har också i princip alla elever en smartphone i fickan vilket i princip innebär en kamera, videokamera, inspelningsutrustning, gps och dator med internet med sig överallt. Alla elever kan därför skriva dokument och hantera information på en nivå som är fullt tillräcklig för digitalt skolarbete. Vad ska då skolan göra? Vad är skolans it-uppdrag? Många skolor har helt enkelt tagit semester från sitt IT-uppdrag och tycker att det räcker med att tillhandahålla utrustningen. "eleverna kan ju ändå mer än vi så vad ska vi lära dem?" är en mer eller mindre uttalad åsikt på många håll men min åsikt är att skolan tvärtom har en väldigt viktig uppgift i dagens IT-samhälle. Om gårdagens problem var att inte alla elever har en dator hemma så är dagens problem istället att de har det. Tillgången på information är obegränsad och mängden budskap och intryck så massivt att man undrar om inte den genetiska koden skulle behöva byggas om för att klara att hantera alla dessa upplevelser. Eller om det är så att detta redan har hänt eftersom det verkar som de flesta ungdomar inte har några problem med att klara av löst detta. Kanske tillhör de redan den nya arten Homo Multitaskus. Men om man tittar på ungdomars vanor och kunskaper vid datorn och på internet med lite kritiska glasögon är det lätt att se både kunskapsbrister och dåliga vanor som, med lite handledning, skulle kunna rättas till. Skolans IT-uppdrag alltså, enligt mig: 1. Många ungdomar är bra på att konsumera media, i meningen att de se konsumerar enorma mängder film, musik, spel m.m. men mycket få är insatta i hur man producerar media. Det är synd eftersom många program har gjort det oerhört enkelt att göra just detta utan någon miljonbudget eller decenielång utbildning. Denna brist gör det givetvis svårare för ungdomar att kritiskt granska medieprodukter och reklambudskap som det möts av dagligen. 2. När ungdomar söker information på nätet googlar de upp det ord eller namn de vill ha information om, klickar på det översta länken och klistrar in texten i sitt dokument (lite hårddraget kanske men ofta nära sanningen). Skolan har ett stort och viktigt uppdrag när det gäller att lära sina elever att granska, sortera, värdera och bearbeta information som de från från nätet och andra håll. Detta är ett behov som knappast kan överskattas och som blir allt viktigare som alla samhällsgrupper, yrken och intressen. Personligen tycker jag att det är ett stort svek mot eleverna om skolan inte tar sitt ansvar och förbereder dem på detta område. Varför inte integrera detta i SET-utbildningen (Social och Emotionell Träning, ofta kallad livskunskap). Man tänker sig ofta att detta ska vara en del av den schemalagda undervisningen i de olika ämnen som hanterar information men hur ofta har rektorerna säkerställt att alla SO och NO-lärare på skolan har den kompetens som behövs för att undervisa i detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar