torsdag 31 maj 2012

Lego-pedagogik

LEGO-WeDo är det bästa teknikmaterial jag har provat. Som gammal tekniklärare har jag alltid saknat det innovativa innehållet i undervisningen. Uppgifterna går alltför ofta ut på att följa en ritning eller givna instruktioner. Att bygga med LEGO handlar ju också oftast om att följa instruktioner men det här materialet har så mycket mer att ge. Barnen bygger en modell efter byggbeskrivning på datorn eller egen design. Sen kopplar de in och styr legomodellen med datorn genom ett program som de själva sätter ihop på sin dataskärm. De som blir klara snabbt får en utmaning i form av en uppgift som de måste lösa efter eget huvud. Mina erfarenheter är att barn efter 4-5 lektioner kan "programmeringsspråket" (en drag-och-släpp teknik) så bra att de kan styra legomodellerna som de behagar och på det sättet t.ex. kan göra små berättelser med sina legofigurer. Om de t.ex. Har byggt ett flygplan kan de programmera motorn att stanna och spela upp ett "krasch-ljud" när man lutar planet nedåt.Man får prova sig fram till kunskaper om utväxling, hävstänger, kugghjul, kranshjul och annan mekanik men man kan också koppla arbetet till andra mål inom matematik, biologi, svenska och fysik t.ex. Allt finns sammanställt i en utförlig lärarhandledning.Jag har testat materialet på barn från f-klass till år 5 och enligt min egen utvärdering tycker 95% av barnen att det är roligt och vill fortsätta med det. 80% tycker t.o.m. att det var "jätteroligt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar